Enjoy the best and leave the worst.Mana-mana yang melarakan di blog ini;boleh campak jauh-jauh =,= Kita semua ada tanggungjawab :DD

Monday 28 January 2013

Recipes 3



Opik dalam dua sama ada nak bagi ke tak.Dia garu kepala,hailah..Nak ke tak? Nak!

                “Awin.” Awin yang elok tengah buat plating terhenti terus kerja.Awin angkat muka.

                “Apa Opik?” Awin perhati Opik sekilas sebelum sambung letak salad dalam pinggan.

                Opik sengih.Sebelah tangan menyembunyikan sesuatu di belakang.Dia terus memerhati Awin yang sibuk dengan kerjanya. “Tak.Aku nak..”

                “Opik!Tolong hantar ni!” Ajis menjerit di sebelah sana dapur. Opik rasa nak tibia belakang Ajis dengan bunga kat tangan.Sungguhlah budak tu,bab lain aku ok je,bab menyambpuk satu hal je yang tak boleh blah.

                Awin berdiri dari membongkok.Dia pandang Opik. “Ajis panggil kau.” Mana tua telinga dah masuk asap.

                “Tau.” Opik berundur ke belakang beberapa tapak sebelum laju berpusing cuba menyembunyikan sesuatu di tangan. “Meja berapa?” Dia menjerit sambil menuju ke dulang yang dah siap berisi pinggan-pinggan untuk dihantar ke meja pelanggan.

                Opik melintasi Lan dengan sebelah tangan mengimbangi dulang.Lan sengih.

                “Tu pun nak bawak jugak?” Lan mengisyaratkan pada jambangan bunga di belakang Opik.

                Opik mati langkah.Ni sorang lagi..

                “Nak bagi kat siapa?”Lan dah siap selongkar bunga di tangan Opik yang dah tak disembunyikan.Kut ada kad.Klasik jugak budak ni.

                Opik nyaris-nyaris nak hempuk Lan pakai bunga sebelum tangan dia sempat berhenti di udara. “Aaaii!!” Geram.Opik berjalan balik ke belakang untuk simpan bunga.  
             
                Aizat yang baru melepasi Opik mati langkah.Dia tak berkelip tengok Opik.Lan di sebelah diberi isyarat tanda bertanya.Lan jongket bahu.Hari bunga sedunia?

***

                Opik menghelas nafas.Harap-harap kali ni jadi la.Dia menapak ke arah Awin di pantri.Awin angkat muka,dia senyum sebelum beralih ke dapur lepas dapat apa yang dicari.

                “Awin,kejap.” 

                Awin toleh ke belakang.Wajah keruh Opik diperhati seketika. “Apa?”

                “Aku nak bagi ni..” Dan belum sempat Opik membawa jambangan bunga yang elok disembunyikan di belakangnya kepada Awin,Ajis tiba-tiba muncul entah dari mana.

                “Tumpang lalu weh!” Ajis dah libas belakang Opik untuk menghala ke pantri untuk mengambil cendawan butang.Opik buat muka.Budak ni..

                Awin turut terpaksa ke tepi untuk member ruang kepada Ajis. “Ada apa kau nak bagi?” Awin memandang riak keruh Opik.

                Opik tarik senyum. “Ni ha..” Dia perlahan-lahan membawa jambangan bunga di belakang untuk ditunjukkan kepada Awin gaya nak buat surprise.

                “Air panas!Air panas!” 

                Dan waktu tu dia betul-betul rasa nak hempuk Ajis dengan bunga di tangan.Gaya betul-betul bawak air panas je nak suruh orang bagi jalan kat dia.

                Awin ketawa apabila dia tengok riak Opik menahan sabar. “Chill..Chill.Tak apa, aku ada lagi.Kau nak bagi apa?”

                Opik dah hilang mood.Dia dah toleh ke belakang membelakangi Awin. “Entah.Lain kali je la.” Dan belum sempat dia melangkah pergi.

                “Bunga?” Awin muka terkejut. “Ni ke?”

                Opik hampir menganga.Sudahh!Pendek akal sungguh!Yang pergi pusing tak sorok bunga tu kenapa?Dia toleh memandang Awin.Dia sengih. “A’ah.Tu la,dari tadi nak bagi..” Dia garu belakang kepala. “..tapi kerja kena kacau je.” Dia menghela nafas. “Here.”    
         
                Awin teragak-agak menyambut jambangan tu.Dia serba salah. “Apa motif?”

                Opik jongket bahu.Tak tahu nak jawab apa.Dah lama dia tunggu saat ni.Saat dia betu;-betul angguk dan setuju dengan kata hati yang memang dia suka Awin.Biarlah apa budak-budak lain nak cakap apa. Bila dah suka.. “Suka?” 

                “Oh?” Dan itu je respon Awin.Dia tenung bunga di tangan.Ros,walaupun ni bukan bunga yang dia suka.Dark pink pulak tu.Walaupun ni salah pilih warna.

                “I tak tahu nak express macam mana.” Opik senyum tawar. “Aku fail bab ni.” Dia kenal Awin dua tahun dulu.Waktu tu Awin baru je masuk.Baru kenal dapur.Sampaikan dia sakit tekak bila Awin tertukar garam dengan gula dan masukkan garam ke dalam minuman.Dan kerja Awin waktu tu hanyalah buat plating dengan serve makanan.

                Awin senyum kelat. “Aku..” Dia mengetap bibir. “Tak boleh terima.” Dia cuba memerhati respon Opik seketika sebelum meneruskan ayatnya. “Salah aku jugak,aku patut bagi tahu awal-awal.” Dia berlalu pergi meninggalkan Opik di situ.

                Opik tertunduk.Dia sekadar memerhati kosong Awin yang berlalu dan kembali?

                Awin kembali dengan sampul di tangan.Dia menghulurkannya kepada Opik. “Aku..dah nak nikah.” 

                Opik kelam terus teragak-agak dia mencapai sampul putih di tangan Awin.

                “I’m sorry.” Dia terdiam menanti apa yang berlaku lepas ni. Tiada respon daripada Opik.Awin berlalu pergi bersama bunga di tangan.Dia menarik nafas dalam-dalam sebelum meletakkan bunga itu di dalam locker Opik yang tak berkunci.

***

                Aizat berkerut dahi.Dia merenggangkan jemarinya cuba menenangkan situasi yang tegang.Dia memandang sekilas Ajis di hadapannya yang langsung tak boleh dibaca riak.Dia menghela nafas.Telunjuk dan ibu jari menggerakkan knight beberapa petak.

                “Check!” Ajis sengih kejam.

                Aizat angkat muka tak percaya. “Wehh!”

                “Apa weh-weh?” Ajis gelak.Baru check je kut.

                “Aku tak nak main.” Aizat dah berdiri dengan muka tak ada mood. “Kau main la sorang-sorang.Menang pun kau,kalah pun kau.” Aizat dah masuk dapur tak berminat.

                Ajis buat muka.Dia menyusun kembali.Nak ajak siapa lawan chess?Opik yang baru melepasinya menarik perhatiannya. “Opik!”

                “Apa?!” Opik menjerit.

                “Chess?”

                “Tak nak!”

                Ajis muka tak faham.Entah kenapa dari tadi angin Opik macam tak tentu.Pagi tadi sengih je kerja,ni bawak ke malam muka macam tak lalu makan je.Ajis pandang keliling mencari lawan.Lan di kaunter dipandang tak berkelip. 

                “Lan!Chess jom!” 

                Lan toleh ke belakang mencari Ajis.Dia geleng terus. “Dengan kau?Tak nak aku!”Mananya nak,budak tu wakil negeri time sekolah,aku ni wakil kelas pun belum tentu.

***

                “Dena?” 

                “Aizat?”

                Dan waktu tu nyaris-nyaris dulang di tangan bertemu lantai.

No comments:

Post a Comment