Enjoy the best and leave the worst.Mana-mana yang melarakan di blog ini;boleh campak jauh-jauh =,= Kita semua ada tanggungjawab :DD

Monday 14 September 2009

Untitled 6

Dan sesi sakat menyakat tamat bila Edi ugut nak tibai belakang JJ macam dia buat dulu kalau JJ tak nak senyap.Dan JJ cepat-cepat surrender!

Air bandung di dalam gelas dikacau dengan straw.Evanescence-Bring me to life memekak di telinga.Edi mengangkat muka memandang Luke dan JJ yang memanggilnya.Butang pause mp3 ditekan sambil menanggalkan earpiece di telinga.

“Hari tu kitaorang jumpa dengan Zeyq,” Luke senyum segaris.

“Oh..” tanpa nada Edi menjawab.

“Dia akan stay kat Malaysia,” JJ menelan liur.

Edi mengangguk, “Ok..” datar menjawab.Tia memandang Edi di sebelahnya.Tangan Edi di riba digenggam.

“Dia tanya pasal kau,” perlahan Luke berbicara.

“Aku ok..” Ok untuk dua perkara.Satu,ok sebagai tanda dia tak demam tak sakit untuk makluman Zeyq.Dua,dia ok dan Tia tak perlu ambil berat sangat pasal dia.

Luke dan JJ berpandangan.Tia memberi isyarat ‘not another words’.Aim hanya senyap dengan dahi sedikit berkerut.



Pintu bilik diketuk dari luar.Kepala Tia terjongol di pintu dengan sengih memandang Edi di atas katil.Edi buat muka menanya.

“Gaya macam first time masuk bilik ni apa kes?” Edi mencapai klip rambut di atas meja tidak menghiraukan Tia yang baru duduk di atas katilnya.

Tia angkat bahu “Nothing..” Dia memerhati Edi yang sedang mendandan rambutnya. “Bak sini aku buat” tanpa menanti jawapan daripada Edi Tia pantas mencapai sikat d tangan Edi.Edi dah berkerut dahi.Klip rambut diletak di sisi.

“Pesal baik semcam?” Edi menjeling Tia di sebelahnya.Tia sengih. “Memang aku baik!”

Edi mencebik. “Kau baik mesti pasal dua perkara ni je..Kalau tak memang sah kau kena rasuk..” Tia menanti Edi menyambung kata-katanya.Tangannya ligat menyikat rambut Edi.

“First,Luke propose kau..” Edi senyap berfikir. “Tapi aku tak rasa mamat tu cukup duit lagi nak tanggung kau sorang.” Edi sengih nakal.Pap!Tia pantas menampar belakang Edi.Ketawa Edi pecah.

“Pantang aku kau hina budak tu!” Tia mencebik.

Ketawa Edi masih tidak mati. “Besar mandat dia sampai kau pukul aku camni!” Dia mencampak bantal di hadapannya ke belakang tepat pada Tia.Tia menarik bantal diletak ke atas ribanya.

“Second..” Edi perlahan-lahan memusingkan badannya ke belakang. “Mesti kau nak mintak apa-apa dengan aku ni!” Edi dah buat muka musykil memandang Tia di hadapannya.

Tia sengih. “Pandai kau!Mana kau belajar ek?”

“Nenek aku punya opah yang ajar,” Edi sengih nakal.Tia mencebik.Dia perlahan-lahan menolak bahu Edi memintanya berpusing ke hadapan.Edi hanya menurut.Tia sambung mendandan rambut.

“Kau..Zeyq..Macam mana?” perlahan suara Tia.Suasana sepi seketika di dalam bilik.Tia menyambung dandanannya sementara menanti jawapan daripada Edi.

“Dah katakan,lepas tak jadi hari tu aku dah tak contact dia..Kira lost contact la,” tenang Edi menjawab.

“Dia tak ada jumpa kau?”
“Ada..” nadanya rendah. “Tapi kejap je.Tu pun masa aku keluar jamming dengan Aim dulu.”

Tia mengangguk kecil. “Ada conversation tak?”

Edi menggeleng.


“Aku dah tanya kawan dia..” handset di tangan digenggam kemas.

“Dah ok ke belum?” suara serius di sebelah panggilan.

Aim senyap berfikir, “50/50 kut..”

Dia menyusun pen-pen dan pensil ke dalam mug di atas meja belajar sementara menanti jawapan si pemanggil.

“Kau tahu kan nak buat apa?” perlahan si pemanggil betanya.

Pensil di tangan kiri digenggam sekuat hati. “Tahu..” more than that.

“Thanks dude.Aku appreciate apa kau buat.Aku chaw dulu..”

“Chaw..”

Handset dihempas ke katil.Laptop di atas meja dilipat kasar.Kertas-kertas kerja dibiarkan berterabur di atas meja belajar.Headphone di leher dilurutkan dan diletakkan di atas meja bersama laptop.Aim merengus kasar sambil menghempaskan badannya ke atas katil.Serabut!

Tia angkat kening sebelah.Beg sandang yang siap di zip kembali ke bahu.Aim angkat bahu. “Just nak tahu.” Riak Tia masih lagi tak berubah.Masih dengan kerut. “As a friend..” Aim cuba meyakinkannya.Tia mengangguk perlahan.

“Zeyq tu ex dia..”

Aim hanya senyap memberi Tia peluang menyambung kata-katanya.

“Satu,ex boyfriend.Dua, bekas tunang.” Botol air mineral digoncang-goncangkan.Sekadar mengisi kesepian.Aim hanya memerhati.Riak tak boleh dibaca.

“Bekas tunang?” Kening Aim terangkat sebelah.Tia hanya mengangguk kecil.
“How?” Ringkas dan pendek soalan Aim.Tia memandangnya.Pelik.

“Entahlah..Complicated sangat cerita diorang ni.” Tia menelan liur. “Zeyq tu kira geng kitaorang la jugak.Dia mat jamming.Sebut la mana-mana indi-band sure dia kenal.Edi ngan Zeyq ni kiranya kapel muda la.So diorang dah prepare nak kahwin pe semua tu.Dipendekkan citer lak,si Zeyq ni masa tu jugak dapat chance join satu indi-band ni yang buat travel around Asia.” Botol air dikembalikan ke dalam beg sandang. “So,dengan reason tu,Zeyq mintak tangguh kahwin.Dia pun join band tu.Camtu ar..” Tia mengeluh.

Aim muka kelam. “So,kenapa Edi sampai moody sangat?” Tia angkat bahu. “Maybe sebab Zeyq tak contact dia langsung.And Edi pun cam dah tawar hati kut..” Jam tangan dikerling.Dia menepuk dahi.

“Sorry bro.Got to go.Got class after this.” Sekali nafas Tia melafazkan sambil membetulkan letak beg sandang di bahu.Tia dah angkat tangan gaya hi5.Aim muka kelam.

“Keep your mouth shut.” Tia buat muka serius.Aim sengih.Angguk.


Tangan kanan dilipat di bawah kepala.Tangan kiri diletakkan ke dahi.Dia memandang kosong dinding di hadapannya yang ditampal poster Green Day.Handset di atas katil dicapai pantas menekan butang.Edi..Butang dail ditekan.

2 comments: