Enjoy the best and leave the worst.Mana-mana yang melarakan di blog ini;boleh campak jauh-jauh =,= Kita semua ada tanggungjawab :DD

Saturday 21 April 2012

Fragile 36


Jet mengimbangi pinggan dan mug di kedua-dua belah tangan ke ruang tamu.Kembali ke zaman ala-ala bujang.Are dengan dia dah masuk dua hari tak bertegur.Masing-masing dengan hal sendiri.Tok Chu pun sempat pesan sebelum balik kampong.Haih..Bila nak berani ni Jet?
Bila?
Dia menyoal dirinya sendiri.
Sekarang?
Tanpa berfikir panjang dia meletakkan pinggan dan mug di atas coffee table.Tanpa disuruh langkah diatur menaiki tangga.Betul ke apa dia buat?Dan soalan itu mati di situ apabila dia betul-betul berdiri di hadapan  pintu bilik Are.Perlahan-lahan dia memulas tombol dan menolak.Matanya mencari kelibat  Are.Bergetar jiwanya apabila melihat Are lena di meja jepun.
Jet bersila di sebelah Are.Dia menghela nafas,sukarnya nak memujuk.Payahnya nak terpujuk.Rambut yang menutupi dahi Are diselak dan diselit di belakang telinga.Wajah Are diperhati tanpa jemu.Seingatnya dah lama tak tatap Are macam ni.Are dah sedikit..berisi.Tak pernah dia bercakap tentang baby dengan Are.Lebih banyak berdiam daripada berbicara.
Jemari Are dicaai dan dibiarkan berehat di atas tapak tangannya.Redup pandangannya menatap wajah Are.Sungguh dia rindu.Jemarinya cuba mengelus rambut Are tetai terhenti apabila handset Are tiba-tiba bergetar.Dia memandang nama pemanggil.Ibu?Jet mencapai handset dan dibawa keluar.
***
Are menggigit bibir.Air matanya mengalir tanpa dapat ditahan.Seksa dia pura-pura lena tadi.Kehadiran Jet tadi benar-benar mendebarkan.Entah rasa apa yang hadir tadi.Asal dengan angin Jet tu?Dia melarikan jemari ke celah rambut cuba mengingat kembali situasi tadi.
Perhatiannya beralih pada deruman enjin kereta.Are berkerut dahi,Jet ke mana?
***
“Ibu ada call tadi?” Are bertanya di sebelah sana talian.
“Aizat tak cakap?Tok Chu tengah nazak kat kampung.”
***
Jet menyeka peluh sejuk di dahi.Dadanya terasa sebak.Entah apa yang bakal terjadi.Kereta dipandu laju tanpa menghiraukan signboard hadlaju.Dia terbayang wajah Tok Chu yang tengah nazak.Ya Allah.Baru je kali terakhir jumpa dua hari lepas.
“Nanti Tok tak ada,sampai sudah kamu dua orang tipu orang sekeliling.”
Tangannya cekap mengawal stereng mengelak kenderaan lain.Proton Wira di hadapan cuba diatasi.
***
Are menekan brek apabila kelihatan crowd dan kereta banyak di tepi jalan.Dadanya berdebar dan sebak tanpa sebab.Dia cuba mencari sesuatu di sebalik crowd dan kenderaan yang banyak.Bergetar jemarinya apabila melihat darah di atas jalan.
***
Are mencuri pandang wajah Jet di sebalik orang ramai.Keruh di wajah Jet jelas kelihatan.Jet langsung tidak menghiraukan orang sekeliling.Bacaan Yassin diteruskan juga walaupun dia tahu penat memandu tadi masih belum hilang.
Dan hari ini,Tok Chu menghembuskan nafas terakhir.Dan hari ini jugak Jet tak sempat pulang sebelum pemergian Tok Chu.Dan hari ini jugak pertama kali dia melihat wajah Jet sekeruh itu.Tak pernah dilihatnya Jet seperti itu.Are duduk bersila sambil mencapai surah Yassin yang baru diletakkan.Tindakannya terhenti apabila wajah Jet menyua pandangan.Jet langsung tak perasan akan kehadirannya di situ.Jet betul-betul sedih.
***
Are menolak daun pintu.Kelihatan Jet tertunduk di birai katil.Jenazah Tok Chu selamat dikebumikan dan sampai sekarang dia masih belum bertentang mata dengan Jet.Selendang ditanggalkan dan diletakkan di birai katil.Are perlahan-lahan mendekati Jet.Teragak-agak dia memanggil.
“Jet..”
Langsung tiada reaksi daripada Jet.
Are menyapa bahu Jet. “Jet..”
Masih tanpa reaksi.
Are mula resah.Tak pernah dilihatnya keadaan Jet seteruk ini. Jemari Are mencapai jemari Jet dan digerakkan. “Jet.” Hampir membisik nada suara Are.
Kedengaran Jet menghela nafas berat.Jet mengangkat sedikit wajahnya. “Tok..” Hampir tidak kedengaran suaranya.  “Are,Tok..” Bergetar suara Jet menahan sebak.
“I’m here.”

5 comments:

  1. semoga tok tenang di sana...jet n are berbaik-baik lah ye...

    ReplyDelete
  2. jet n are berbaikla semula demi tok yg dah takde 2.

    ReplyDelete
  3. pendeknya n3 kali ni... rasa tak puas pula.

    ReplyDelete
  4. JET SENDIRI KENA BUAT SESUATU .... SEBAB SEMUA BERPUNCA DARI JET KAN... PANDAI-PANDAILAH AMBIL HATI ARE.... KASIHAN ARE DENGAN KEADAAN BERBADAN DUA LAGI.... SEDIHHHH......

    ReplyDelete
  5. nak lg,,plisssssss

    ReplyDelete