Enjoy the best and leave the worst.Mana-mana yang melarakan di blog ini;boleh campak jauh-jauh =,= Kita semua ada tanggungjawab :DD

Sunday 9 December 2012

Recipes 1

Ini satu lagi kisah yang ada taliannya dengan Afiq.Tapi kali ini dapurnya lagi meluas,lagi berwarna,lagi berempah.Afiq sekadar secebis daripada Recipes.Kisah mereka-mereka yang selalu jatuh dan cuba untuk tidak mengalah.Ini cara saya,tiada paksaan untuk mereka yang tidak punya minat untuk kisah ini =)) Terima kasih kerana masih di sini

--------

  Aizat melangkah ke ruang pantri macam biasa sambil mencapai tuala Good Morning dari penyangkut.Dia menyapu pandangan pada label di plastik dan botol makanan,langsung tiada yang dicari.Susah kalau tak ada benda tuuu..Ada pun.Dia senyum lega sambil menarik botol sos tomato.

  “Letak balik.” Awin mengetuk tangan kanan Aizat yang masih memegang satu-satunya botol sos tomato dengan sudip kayu. “Yang tu aku dah booked awal-awal.Nak pergi kedai.”

  Aizat menarik nafas panjang.Kalau Awin tu besar Fatin,elok je dia luku kepala pakai penutup  botol.Dia mengalihkan tangannya daripada terus diketuk dan meninggalkan Awin di situ dengan riak tenang.Ayam-ayam yang dah siap deboned tadi dialihkan ke dalam basin untuk diperap dengan garam,lada hitam dan herba.Sesekali dia mencuri pandang pada Awin yang diam menyambung kerjanya.Aizat mencongak seketika,mungkin dia saja buat lawak pasal sos tomato yang tinggal satu ni.Dia menggeleng sendiri sambil tersenyum,heh,sos tomato pun jadi isu.

   “Jat!Mana ayam yang dah siap marinated?” Opik melaung dari dapur sambil sebelah tangan memasukkan daging ke dalam ketuhar. 

   “Dalam fridge!”

   “Okay.” Bunyi pintu peti sejuk dibuka dan ditutup.

   Ajis melangkah masuk ke dapur kalut mencapai apron.Waktu tengah hari macam ini memang mereka masing-masing main melaung dan ke hulu ke hilir kalut buat kerja masing-masing.Sampaikan nak minta suruh ambilkan barang pun main baling. “Awin,mana spaghetti dah siap?” Ajis sibuk mengikat tali apron di belakang. “Lan dah tanya tu.”

   “Spaghetti tak jadi,ganti dengan chicken pie.”Tanpa perasaan Awin menjawab.Dan waktu itu semua mata berpaling pada Aizat.Segala kerja dan kekalutan ditangguhkan seketika.Aizat menghela nafas panjang,salah dia.Atau tak?

   Awin tepuk dahi. “Guys,it’s not him.Aku memang tengah kusut.Cakap kat Lan tengah hari ni aku ambil leave.Lain kali aku ganti.”Dia menanggalkan apron tanpa mempedulikan orang sekeliling.Kira untung Awin tu ada mandat selaku sepupu Lan,kalau tak dah lama dapur ni kena sergah dek Lan.Opik dan Aizat hanya sekadar menemani Awin yang meninggalkan dapur itu dengan pandangan yang penuh tanda tanya.Besar mana masalah Awin?

 ***

   “Awin.”Aizat teragak-agak menarik kerusi di hadapan Awin.Kelihatan Awin seperti langsung tidak menginginkan teman untuk waktu itu tambah-tambah yang macam Aizat yang selalu mencari isu..Aizat menarik nafas dalam. “Can I have a seat?”

   Awin angguk dan senyum sekadar mampu. “Aku dah deboned ayam,semua botol dah refilled,tapi sos tu aku tunggu Lan beli barang.” Awin cuba mengingat satu persatu tugasnya memandangkan kebiasaannya memang Aizat akan jadi orang pertama tanya dia tentang itu ini. “Aku rasa macam..aku ada tertinggal benda.” Dia mengetap bibir cuba mengingat.Fikirannya kembali kusut.

   Aizat memerhati riak Awin.Memang dia dapat lihat Awin yang sangat ketara dalam masalah.Tapi apa yang boleh buat Awin yang selalu chill dengan macam-macam keadaan sekusut ini?

   “Damn!”

   Aizat terkejut dari lamunan.“Asal?” 

   “Aku lupa nak list barang-barang yang tak cukup kat pantri.” Dia segera bangun dari duduknya.

   “Awin aku dah list tadi.”Aizat membekukan rentak Awin.

   “Terima kasih.” Awin duduk kembali.Dia menekan dahi yang terasa berdenyut. “Aku makin pelupa la Jat.”

   Aizat membetulkan duduknya. “Kau ada masalah apa sebenarnya?” Dia merenung Awin.Karang Awin salah faham boleh jadi isu ni. “Don’t get me wrong.Aku wakil rakan satu dapur kau nak tahu jugak apa yang buat kau tawar hati nak masak.” 

   Awin ketawa kecil.Rakan satu dapur?Apa punya terma yang si Aizat pakai dan dia tak pernah dengar pun selama ini budak-budak itu guna terma luar kamus.Aizat berkerut dahi.Ek ena,ketawa pulak dia,tadi kusut gaya tak boleh handle.

   “Tak ada apa-apa.Masalah dengan family.Kecik punya hal.” Dia mengipas angin di hadapannya seolah-olah dia mengharap agar masalah itu boleh hilang begitu sahaja.Tiba-tiba ingatannya kembali kepada perbualan tempoh hari yang buatkan dia kusut,pusing,pening,tak tentu hala dan macam-macam lagi.Rasa seperti dada itu sesak dan menanti masa nak meletup.Menanti masa nak meletup..

   Aizat mengetap bibir.Jelas dia dapat melihat air mata di birai mata Awin.Sungguh dia tidak pernah pun menyangka wanita yang sekuat yang pernah dia kenal boleh selembut ini. “Spill Awin.Spill.”

   Awin menggeleng.Dia masih berkeras hati.Lembutlah hati,tenanglah jiwa.Biarlah hanya dia yang pusing memikirkan dan dia tak perlukan sesiapa untuk mendengar kisah picisan

   “Kurang-kurang kalau kau spill kau boleh..”Kata-kata Aizat mati di situ apabila laju dipintas oleh Awin.

   “Nak spill apa lagi?Hah?Ingat dengan spill itu boleh selesai masalah ke?”

   Lan memerhati dari belakang kaunter restoran itu.

***

   “Jess,I put yours on the table.” Dia menunjuk ke arah meja di hujung perpustakaan negeri itu.

   “Okay thanks.” Jess menyambung meneliti buku-buku pada rak.Dena yang masih di sebelah sekadar memerhati tanpa minat.Dia menarik buku secara rawak daripada rak di belakangnya.Buku itu dibawa menghadapnya seraya pandangannya terus mati pada muka hadapan buku itu.Buku yang Jun pernah beli sewaktu mereka ke bookstore dulu.

   “Can I borrow your card?” Pandangannya masih di situ.

   “Card?”Jess langsung tidak berpaling menanti jawapan daripada Dena.

   Dena melarikan pandangannya daripada buku itu.Dia mencongak sesuatu sambil mata tanpa disedari memerhati sekumpulan pelajar di sudut yang bertentangan. “Lain kali la.” Buku dikembalikan pada rak.Hilang terus minatnya apabila bayangan yang sama hadir lagi.Hari ini dia temankan Jess untuk buat research di perpustakaan,entah kenapa dia langsung tidak berminat dengan buku yang segala bagai.Kalau sebelum ini kurang-kurang ada satu dua buku yang melekat.Dena memandang lagi sekeliling perpustakaan,pandangannya tertumpu pada Jess di sebelah.Ada sesuatu yang menarik minatnya.

   “Jess.” 

   “Hmm?”

   “Kenapa you pakai baju kurung hari ni?” Dia baru perasan yang Jess hari ini lengkap dengan baju kurung.Kalau sebelum ini main saut je apa-apa baju asal bukan baju kurung.Kut ada event kat uni?

   “Random.”Gadis berbangsa Cina itu senyum.

2 comments:

  1. Ooo.. Ai ingat citer afiq versi novel. So.. New story yaaa..
    Interesting intro.. I'm looking fwd for da nexttt generationn.. Hhehe
    ~mizz acu~

    ReplyDelete
  2. yeay yeay..
    cite baru..
    jet jet..

    ReplyDelete