Enjoy the best and leave the worst.Mana-mana yang melarakan di blog ini;boleh campak jauh-jauh =,= Kita semua ada tanggungjawab :DD

Monday 5 October 2009

Untitled 13

Nafas ditarik perlahan.Beg pakaian di atangan kanan digenggam kemas.Mata dipejam seketika dan dicelik kembali.

Pintu lif tiba-tiba terbuka.Beberapa orang jururawat dan pelawat masuk memenuhi ruang lif.Zeyq dipandang hujung mata.Pandangan mereka bertembung.Cepat-cepat Edi kembali memandang pintu lif.Sungguhlah Edlina Aziz lemah dalam bab-bab feeling.


Kotak besi sebesar tapak tangan ditarik keluar daripada laci di sebelah katil dan diletakkan di atas riba.Edi mengeluh kecil sebelum perlahan-lahan membuka kotak besi itu.Tanpa sedar dia senyum pahit.Dah lama tak buka.Sekeping gambar ditarik keluar.

Zeyq yang berdiri sedang sengih sambil memegang gitar di tangan kiri.Edi duduk di atas batu besar sambil tersenyum dan menunjukkan isyarat ‘peace’

Dia mengeluh kecil.Gambar ni diambil sebelum dia dengan Zeyq ‘perang besar’ dulu.Sebelum Zeyq join band.Sebelum perkahwinan tu dibatalkan.Edi ‘suka’ dia lagi?Mungkin..Cepat-cepat dia menggeleng dan mengembalikan gambar itu ke dalam kotak besi.Menakutkan.Tu pasal lah dia malas nak buka kotak ni.Boleh buat dia teringat segala benda dolu-dolu.Mahunya bergurindam jiwa sorang-sorang.

Tiba-tiba pandangannya jatuh pada sebentuk cincin di dalam kotak besi itu.Lambat-lambat dia mencapai dan dikeluarkan.Cincin tunang.Simple je.Tapi lawa.Dah lama tak pakai..Edi nak pakai?Sekali lagi suara hati bertanya.

“Along kan yang jemput Zeyq?” tanpa nada Edi menuturkan.

“Oh Zeyq..Lama tak nampak dia.” Rambut hadapan dilarikan di celah-celah jemari.

“Yes or no?” Masih tanpa nada.

“Well..Nenek suruh.Lagipun dia kan tunang Edi..” perlahan Amir menjawab dengan muka tak bersalah.


Dia kan tunang Edi.Tunang ke macam ni?Cincin dipegang dengan telunjuk dan ibu jari sambil diperhatikan.Cincin dibawa turun ke riba.Teragak-agak dia menyarungkan pada jari manisnya.Dia menelan liur yang terasa pahit.

Tangan kanan yang bersarung cincin diangkat dan didekatkan pada wajah.Cincin di jari diperhatikan tanpa jemu.Sungguhlah.Dia dah lama tak pakai benda ni.

“Edi.”
Dia berpaling memandang Zeyq di sebelahnya dengan kening terangkat sebelah.
“Hmm?”

Zeyq menarik nafas. “Siapa I pada you?” dingin Zeyq bertanya.

Edi tak pasti.Edi tak ada jawapan untuk soalan luar syllabus macam tu.Kementerian Pelajaran Malaysia pun belum keluarkan lagi skema jawapan untuk soalan tu.Dan Edi fail dalam chapter feeling.Edi belum khatam lagi.

“Siapa I pada you?”

Kalau Zeyq tanya soalan ni dulu.Petik jari pun Edi boleh jawab.Tapi tu dulu.Sebelum Zeyq tinggalkan Edi.Sekarang Edi dah lupa macam mana nak jawab.Dah lupa jawapannya.


“Kau kena datang.”

Edi mengeluh kecil.Dowh..Budak JJ sorang ni memang mengalahkan budak tadika la.Ada ke patut main paksa-paksa orang pergi birthday party dia.Ingat Perak-Pahang main jalan kaki naik basikal dah sampai ke?

“Kalau aku tak datang?” sarkastik nada Edi bertanya.

“Kalau kau tak datang..” JJ dah masuk mode mengugut. “Kitaorang serbu office kau buat gempak party kat situ.”

“Ok la..” Planner di atas meja dicapai. “Siapa lagi kat sana nanti?”


Luke dan Tia sengih memandang Edi yang mencerun tajam ke arah mereka.JJ menggeleng memandang mereka bertiga.Janganlah spoil party aku..

Pandangan Zeyq jatuh pada jari manis Edi.Rahangnya hamper terjatuh ke bawah tidak percaya apa yang dilihat.Edi pakai cincin?Rasa macam nak buat kenduri pulut kuning pulak.Betul ke Edi yang tengah duduk kat sebelah dia.

JJ memandang hujung mata pada Aim dengan gitar di tangan.Ngaa..Yang tu duk happy sakan.Yang tu pulak duk marah 24 jam.Yang ni pulak duk buat gurindam jiwa tak bertempat.Sah spoil party!

Sudu diketuk-ketuk pada gelas.Semua mata memandang JJ dengan kening terangkat.JJ sengih membalas balik pandangan mereka.

“Satu je aku nak cakap.Jangan spoil party ni.” JJ memberi amaran. “Luke,Tia.Korang tak payah la usik Edi.Karang terbakar pulak tempat ni.And Edi kau sporting la sikit.” Matanya memandang Aim di sebelah seketika. “Kau Aim.Kalau ye pun nak bergurindam jiwa,kau tangguhkan dulu..” Aim hanya membalas dengan senyum pahit.

JJ duduk kembali di tempatnya dengan keluh kecil.Spoil..Sudu dikembalikan di atas meja.Luke tiba-tiba berdehem menarik perhatian dengan sengih yang belum cair.Semua kening terangkat kecuali Tia.

“Kau nak Strepsils ke?” sarkastik nada Zeyq. “Ke kau nak ubat batuk cap ibu dan anak?” Edi menambah.

“Lorh.Korang ni memang satu kepala ar.Kerja mampuskan aku je.Ni aku ada nak buat announcement sikit.” Dia sengih sambil menjeling kea rah Tia.

“Gaya berdaulat sangat je” Aim meletakkan gitar ke atas kerusi di sebelah.

“Ni urusan rasmi kerajaan woo..” Luke menarik nafas perlahan. “Aku ngan Tia dah bertunang” tanpa nada dia menuturkan.

Semua rahang jatuh ke bawah dengan muka tak percaya.

2 comments:

  1. yeayyy..
    edi da time zeyq kembali..
    ske2..
    hope zeyq tak buat hal lagi..
    huhu..
    aim kasi heroin lain muncul la..
    boley??
    hehe..smbung2..

    ReplyDelete
  2. Edi pakai cincin tu balik?
    uisehh..

    ReplyDelete